tisdag 12 augusti 2008

149 sidor

Så långt hann jag läsa igår kväll innan jag somnade och drömde - inte om undersköna gossebarn, vampyrsex och kristallklart vatten, utan om hästar, av någon underlig anledning. Det är bara att konstatera: läskoma och första högpresterande veckan på länge do not mix. Men. Redan i ett så här tidigt skede känner jag behovet av att diskutera "Breaking Dawn" utan att behöva ta hänsyn till spoilerkänsliga eller, ännu värre, totalt okänsliga ögon. Därav den nya bloggen. Namnet kändes rätt självklart, faktiskt.

Några spontana reaktioner så här en fjärdedel in i boken:

1. Yay, hon fick ligga! Oväntat tidigt i boken dessutom; det är som om Meyer bereder väg för andra intriger... och jag har en rätt bra uppfattning om vilken som kommer att vara huvudspåret. Det är beroendeframkallande till tusen. Oförutsägbart? Not so much.
2. Jag tror att jag är mer team Jacob än team Edward, alltså.
3. De där Rosemary's Baby-vibbarna kring Bellas graviditet, vad ska man tycka om det? Å ena sidan skrek jag rakt ut över det totalt moralkakiga i att låta henne bli på smällen första gången (hej, Brenda Walshs graviditetsnoja i Bevvan!) men å andra sidan är jag väldigt förtjust i demon child-motivet, så det ska bli spännande att se vad som händer.

Hur långt har ni kommit, och vad tycker ni? Eftersom jag är bloggägaren och därigenom allsmäktig (ha!) vill jag helst att eventuella spoilers håller sig i takt med min läsning.

5 kommentarer:

Piratdrottningen Alwilda sa...

Jag packade upp den här i bokhandeln för bara en liten stund sedan, och har hunnit till sidan 40 på rasten. Dock har jag läst så många spoilertrådar på amazon att jag borde få något slags straff från gudarna. (Skicka en vampyr, kanske?) Lovar att inte andas om vad jag har hört, men det ska bli kul att analysera när boken är utläst!

Vampyrhora sa...

Men åh, har du gått i spoilerfällan? Lätt hänt, believe me I know, men denna gång har jag faktiskt undvikit allt vad Amazon heter för att inte råka bli spoilad.

Piratdrottningen Alwilda sa...

Nu är jag på sidan 268, och jag måste säga att jag tycker att det går liiiite långsamt. Pick up the pace, please, och **** ** *** *** ***** ***** någon gång!

(Har spoilercensurerat mig själv, för säkerhets skull.)

För övrigt tycker jag också att det var skämsigare än någonsin på de första 149 sidorna, men det var också fler små fåniga suckar och löjliga leenden (från min sida) än någonsin, så jag känner mig nöjd.

Fast efter det ... tja, jag återkommer om det.

Vampyrhora sa...

Hey, somliga måste få sin skönhetssömn för att orka upp och jobba! :) Men nu har jag kommit en bit på väg och är väääldigt nära dig.

Visst var skämsfaktorn större än någonsin? And I love it.

Vampyrhora sa...

PS: Läser nog klart ikväll. Senast imorgon. Patience!